A héten kaptam meg a 4.9-es deszkámat és már nagyon izgatott voltam, hogy kipróbálhassam. Már régóta kíváncsi voltam, hogy mennyivel lesz agilisebb az érzés egy kisebb deszkával. Tudni kell rólam, hogy 98 kg körül mozgok és ilyenkor a vizes neoprén még hozzáad 6-7 kg-ot a teljes súlyhoz.
A 4.9-es deszkának 70 liter a térfogata és ebből sejteni lehet, hogy nem könnyű az elindulás, főleg ha levonjuk a komplett deszka súlyát ami 29 kg így kijön a matek, hogy 41 szabad liternyi felhajtóerővel gazdálkodhatunk és a többi felhajtóerőt a motor teljesítményből és sebességből kell kihoznunk. (Miközben az 5.4-es deszkán simán meg lehet tanulni eFoiozni akár 90-100kg-osaknak is, jól érződik, hogy ez a 4.9-es deszka nem a tanulóknak lett kitalálva. 50-60 kg-val biztosan lehetséges, de 80-90 kg-val biztosan nem.) Nincs mit szépíteni, az én súlyommal kimondottan nehéz volt az elindulás, mert már az elején elég nagy gázt kell húzni, miközben a testem 2/3-a gyakorlatilag a vízben van még. Ha megvan az elindulás és deszka siklásban van, akkor is a deszka felület ami a vizet éri sokkal kisebb és a deszka nagymértékben már eleve a szárnyon repül.
A csoda akkor kezdődik, amikor feljövünk szárnyra és a deszka kiemelkedik a vízből. Annyival könnyebben reagál a deszka a kanyarodásra, mintha nem 1kg-al lenne könnyebb az 5.4-es társánál hanem 10-el. Az érzés már nagyon közelít a kitefoilozáshoz, mert annyira agilis a deszka mozgása. Az, hogy 7.5 centiméterrel keskenyebb az kanyarodásnál szintén nagyon sokat számít. Szélesebb deszkáknál állandóan figyelni kell a pontos magasságra, hogy a deszka széle egy mélyebben döntött fordulónál ne érjen bele a vízbe. Itt erre egyáltalán nincs szükség, gyakorlatilag bármilyen mélyre döntött fordulót meg tudunk csinálni és nagyon érződik, hogy deszka nem szab határt abban, hogy mi az ami még lehetséges, mert az csak rajtunk múlik. Most először mentem 200-as High Aspect szárnnyal is.
A High Aspect szárnyakról azt kell tudni, hogy alapvetően jobban siklanak így kisebb az ellenállásuk azonos sebesség mellett és ezzel kb. 15%-al nagyobb hatótávot tesznek lehetővé. A fogyasztási adatok alapján ez látszott is, de ehhez azért érdemes lenne menni egy hosszabb túrát, hogy pontosan lássuk az arányokat. Egy kicsivel volt csak nehezebb foilozni vele, mint egy Surf szárnnyal de azért érezhető volt különbség. Más is próbálta ma ezt a High Aspect 200-as szárnyat és ő azt nyilatkozta, hogy nem érezte nehezebbnek a szárnyat viszont észrevehetően kisebb fogyasztást produkált, mint a saját Surf 200-as szárnyán. Szerencsémre a 4.9-es deszka után a 200-as High Aspect szárnyat egy 5.6-os Lift 2 deszkán is ki tudtam próbálni, így volt esélyem megtapasztalni, hogy az agilitáshoz mennyit tesz hozzá a szárny, és mennyit egy másik deszka. Az 5.6-os deszkán is nagyon kellemes volt, de korán sem volt annyira agilis, mint a 4.9-esen. Összességében nagyon kellemes 2 napot töltöttem el a 4.9-es deszkával Balatonfűzfőn és megerősített abban, hogy muszáj lesz készleten tartanunk egy 4.9-es teszt deszkát azoknak, akik már eFoiloznak mert annyival többet ad, hogy vétek lenne őket nem ráállítani egy megfelelő deszkára, amin tovább tudnak fejlődni. Sokan megtanulnak menni a legnagyobb 5.9-es deszkán egy jó nagy stabil szárnyon és nyilván azt gondolják, hogy megtanultak eFoilozni és hogy már tudják, hogy mi az eFoilozás mert megérezték azt.
Ez részben igaz, de azért a helyzet az, hogy ha valaki mankó kerekes kerékpáron megtanul kerékpározni, akkor a buli az az után jön, amikor leveszik a mankókereket, és ez sajnos az eFoilozásban így van, hogy amikkor levesszük azt a + 40 litert és +10-15 centiméter szélességet, ami a stabilitáshoz kellet tanuláskor, akkor megkapjuk a tényleges eFoilozást és ez a 4.9 deszka és a 200-as vagy 170-es High Aspect szárny.