Az elmúlt évben már néhány barátom megkeresett, hogy milyen jó lenne venni valamilyen eFoilt és hogy adjak tanácsot vagy akár vegyünk közösen eFoilt.
Talán az adta meg az első lökést, hogy az egyik ismerősöm, azt mondta, hogy ő is el akart kezdeni gyártani eFoilokat de van egy új startup, akik annyira olcsón gyártanak, hogy velük nem lenne értelme versenyezni.
Ez a Waydoo cég volt. Valóban találtam a neten egy két szimpatikus videót és írtam is nekik. Azóta kétszer is, de azóta sem kaptam tőlük választ. Jobban elkezdtem beleásni magam nemzetközi fórumokba és kiderült, hogy jó pár meghibásodásról van szó, elgörbült árbócok, leégett motorok, beázott vezérlők stb. és ehhez párosuló nem túl pozitív garancia kezelés. Tovább tanulmányozva a fórumokat, gyakorlatilag az láttam, hogy mindössze 3 komolyabb cég gyárt eFoilokat. 2 ezek közül a prémium gyártó(Lift és a Fliteboard) és van egy aki a price point (jó árasított) eFoil kategóriában indul: Takuma. Tavaly láttam egy srácot Takumával itthon, aki kb 75 kg lehetett és a deszka alig akart feljönni szárnyra és én adtam neki tippeket, hogy hova terheljen, hogy meg legyen az a sebessége, amitől feljön szárnyra.
Nagyjábból a legtöbb angol nyelvű eFoil összehasonlító videóban elmondják, hogy: „You get what you pay for” magyarán, hogy „azt kapod, amiért fizettél”.
Takuma tavalyi deszkája kb 40 kg, ami nagyon nehéz egy elég kicsi aksival és habár egészen becsületes price point termékről van szó, úgy éreztem, hogy ez egy olyan termék ami éppen tud foilozni és pont olyan jól néz ki a képeken, mint bármelyik másik eFoil de a műszaki tartalom azért messze nem ugyanaz és nem igazán dobbantotta meg a szívemet.
Így elkezdtünk tárgyalni a Fliteboarddal és Lift-tel. Nyilván mind a két gyártó azt mondja magáról, hogy ők a legjobbak, szóval elkezdtem jobban beleásni magam a termékek megismerésébe.
Kitefoilozásból tudtam, hogy azért jelentős különbség van egy carbon árbóc és egy alu árbóc között mind árban, mind pedig tényleges teljesítményben. Egy carbon árbóc általában 800 és 1200 euró között van, míg egy alu árbóc ára 80 és 120 euró körül mozog. Ehhez képest a kitefoilozásban kisebb szárnyakat használunk és ott nem annyira csavarodik az árbóc, de a nagyobb szörf szárnyaknál (1200-2000 négyzet centiméter) ott már érezhető, hogy az alumíniumnak vagy egy kis csavarodása és nem annyira direkt érzést ad. Bár még nem mentem sem Lift sem Fliteboard-dal de nyilván borítékolható, hogy a szénszálas árbóc nem csak könnyebb de merevebb is lesz, ami foilozásnál nagyon fontos. Kicsit az a példa jut eszembe, hogy vezettem régebbi autókat, ahol a kormánynak volt egy kicsi holtjátéka és nem lehetett vele annyira precízen irányítani az autót. Közlekedésre teljesen alkalmas volt az autó de szemben egy olyan sportautóval, aminek tökéletes a kormánya és a felfüggesztése és ez a direkt kapcsolat érzése az úttal már önmagában egy vezetési élményt jelent.
A Fliteboardnál az alumínium árbócot arra használják, hogy a vezérlőn keletkezett hőt az alumínium árbócra vezetik el, így megspórolva a vízhűtést. A Liftnél vízhűtést alkalmaznak, hogy az extra hőt elvezessék. A vízhűtés egy sokkal hatékonyabb hűtést jelent és talán nem véletlen, hogy a Lift deszkáknál nagyon sok olyan fotó és videó létezik, ahol ketten mennek egy deszkával, vagy ahol egy Lift eFoilal bevontatnak egy másik surf foilost egy másik deszkán, aki aztán elkap egy hullámot és onnantól a hullámon foilozik. Nyilván a vontatásnak az extrém igénybevételét egy vízhűtés nélküli eFoilal nagyon kockázatos lenne kivitelezni.
A Liftnél a motor direkt meghajtás, ami teljesen fenntartás mentes míg a Fliteboardnál (részben a vízhűtés hiánya miatt) a motorban egy áttételezést alkalmaztak, amit évente szervizelni kell és esetleg cserélni kell kopó alkatrészeket. Ez a disztribúciónál nyilván egy extra bevétel lenne a Lifthez képest, ami gyakorlatilag teljesen fenntartásmentes, de ennek ellenére azt gondolom, hogy az elektromos közlekedésben az egyik legszebb dolog, az egyszerűség, a megbízhatóság és az, hogy nem igazán igényelnek szervizelést, így itt is inkább a Lift felé húzott a szívem.
A Foilozás érzése leginkább a foil szárnyakon múlik. Azon, hogy mennyire hatékonyak és, hogy mennyire vannak jól eltalálva. A Lift cég több, mint 10 éve hydrofoil szárnyak és deszkák építésével kezdte és ma ott vannak a világ legjobbjai között és a Surf foil szárny választékuk is teljesen egyedülálló. Jó pár kite hydrofoil szárnnyal csúsztam már és a a Crazyfly cég most is küldött 3 db jövőévi hydrofoil prototípus szárnyat tesztelni, és bár tényleg jók a szárnyak de azon veszem észre magam, hogy igazán azt várom, hogy mikor ér már ide az a Lift hydrofoil szárny, amivel a világ legjobbjai hullám szörföznek.
A Fliteboard és a Loft közötti kereskedelmi aspektusról túl sokat nem tudok elmondani, mert mindkét cégnél titoktartásit írtam alá, viszont az a kiskereskedelmi árakból is látszik, hogy szinte azonos árszínvonalon vannak és ténylegesen van egy árverseny, amiből hosszútávon a vásárlók fognak profitálni. Arra sajnos nem kell számítani, hogy majd az árak 1-2 év múlva nagyon lemennek, mert jelenleg mindkét cég eladásai évi +50 és +100% között növekszik és a legfőbb problémájuk, az hogy a gyártás hogyan tudja tartani a lépést az eladásokkal.
Végül is a kereskedelmi tárgyalások során is a Lift cég jött ki egyértelmű befutóként, részben a gyorsabb szállítási határidők miatt. Mivel a Lift az eFoil feltalálójaként és kifejlesztőjeként 1-2 évvel korábban tudott piacra lépni az eFoilal, így egy kicsivel több idejük volt kialakítani a gyártási folyamatokat, illetve tavaly kb. kétszer annyi eFoilt adnak el, mint a Fliteboard.
Ahogy az efoilhungary.hu weboldalt készítettem és tovább bővült a termék ismeretem, még az is kiderült, hogy Lift cég az új Lift 3-as deszkájához, egy haladóbb szénszálas technikát használ, (forged carbon fiber) amivel könnyebb és erősebb deszkákat tud készíteni, és ezt jelenleg csak a Lift cég használja.